Czy sport ma wpływ na podatność na choroby psychiczne?

0
104
Czy sport ma wpływ na podatność na choroby psychiczne?

Pewnego dnia natknęłam się na filmik na youtubie, w którym pewna Pani naukowiec tłumaczyła jak wspaniale siłownia i ogólnie ćwiczenia fizyczne wpływają na naszą psychikę. Oprócz leków i terapii, zmiana naszego stylu życia jest równie ważna. Ćwiczenia fizyczne mogą udoskonalić nasze zdrowie i jakość naszego życia. Dużo słyszymy, jak osoby zdrowe polepszają swoją kondycję poprzez ćwiczenia fizyczne. A przecież mózg jest częścią naszego ciała, więc i jego kondycja poprzez wykonywanie ćwiczeń fizycznych się poprawia. Wiele z Nas jest pod wielkim ryzykiem zostania dotkniętym jakąś chorobą przewlekłą spowodowaną siedzącym trybem życia i skutkami ubocznymi leków, w tym cukrzyca. A ponoć 1/4 osób chorych na cukrzycę to właśnie osoby cierpiące na Schizofrenie, czego dowiedziałam się od Pani psycholog będąc w szpitalu.

Udowodniono, że aerobik, bieganie, pływanie, jazda na rowerze, spacery, ogrodnictwo i taniec zmniejszają lęk i depresję, zapobiegają Alzheimerowi i demencji. A w pewnym artykule, który kiedyś przeczytałam, mówiono, że mózg osoby chorej na Alzheimera i Schizofrenię jest bardzo podobny.

Poprawę nastroju dzięki ćwiczeniom fizycznym, sugeruje się w wyniku wywołanego przez te ćwiczenia wzrostu krążenia krwi w mózgu oraz wpływ na oś podwzgórze-przysadka-nadnercza , a tym samym na fizjologiczną reaktywność na stres. W tym fizjologicznym wpływie prawdopodobnie pośredniczy komunikacja osi HPA z kilkoma regionami mózgu, w tym układem limbicznym, który kontroluje motywację i nastrój; ciało migdałowate, które wywołuje strach w odpowiedzi na stres; i hipokamp, który odgrywa ważną rolę w tworzeniu pamięci, a także w nastroju i motywacji.

Fizyczna aktywność ma długotrwałe, a nawet trwające do końca Twojego życia, pozytywne efekty odzwierciedlające się na Twoim ciele. Zmiana stylu życia na wzrost aktywności u osób chorujących na ciężkie choroby psychiczne może być najbardziej odpowiednią decyzją. Ponoć chodzenie 3-4 razy w ciągu tygodnia na siłownie czy fitness, po 30 minut, wystarcza aby nasz mózg zaczął lepiej pracować. I wart w to wdrożyć aerobik.

Co ciekawe, przestrzeganie interwencji dotyczących aktywności fizycznej u pacjentów psychiatrycznych wydaje się być porównywalne z tym w populacji ogólnej. Ćwiczenia ulepszają nasze zdrowie psychiczne poprzez redukcję lęków, depresji i negatywnego nastroju poprzez udoskonalanie naszej samooceny i funkcji poznawczych. Stwierdzono też, że ćwiczenia łagodzą objawy wycofania społecznego, np.: u osób chorych na schizofrenie. Ćwiczenia są szczególnie ważne u tych osób, ponieważ są oni podatni na otyłość przez skutki uboczne leków.

Przez co, ja tak na marginesie chciałam wspomnieć, miałam duży problem. Tycie przez leki było moim głównym powodem na rezygnację z farmakoterapii. Na szczęście mój doktor zaczął przepisywać mi Zypsilę, po której się chudnie. Znam osobiście dziewczynę, która straciła masę kilogramów dzięki Zypsili. W moim przypadku, lek Abilify, również nie powoduje u mnie przybierania na wadze.

W przeprowadzonych badaniach, pacjenci cierpiący na schizofrenię, którzy brali udział w trzymiesięcznym programie uwarunkowań fizycznych, wykazywali poprawę kontroli masy ciała i zgłaszali zwiększony poziom sprawności, tolerancję wysiłku, obniżone poziomy ciśnienia krwi, zwiększone postrzegalne poziomy energii oraz zwiększone poziomy siły górnej części ciała i uchwytu ręcznego. 5 minut ćwiczeń o umiarkowanej intensywności, tj.: umiarkowany marsz przez 3 dni w tygodniu, są wystarczające do otrzymania tych korzyści zdrowotnych. Co więcej, te 30 minut nie musi być ciągłe; uważa się, że trzy 10-minutowe spacery są równie przydatne, jak jeden 30-minutowy spacer.

Korzyści zdrowotne wynikające z regularnych ćwiczeń, które każdy specjalista zdrowia psychicznego powinien podkreślać i wzmacniać wśród swoich pacjentów, obejmują:

-Lepszy sen

-Lepsza pamięć

-Lepsza atencja, uwaga

-Zwiększone zainteresowanie seksem

-Lepsza wytrzymałość

-Odprężenie ( gdy jest się w długotrwałym stresie )

-Poprawa nastroju

-Zwiększona energia i wytrzymałość

-Zmniejszone zmęczenie, które może zwiększyć czujność psychiczną

-Redukcja wagi

-Obniżony poziom cholesterolu i poprawiona sprawność sercowo-naczyniowa

Dostawcy usług zdrowia psychicznego mogą zatem zapewnić skuteczne, oparte na dowodach interwencje w zakresie aktywności fizycznej dla osób cierpiących na ciężką chorobę psychiczną. Należy przeprowadzić dalsze badania, aby zrozumieć wpływ połączenia takich interwencji na tradycyjne leczenie zdrowia psychicznego, w tym psychofarmakologię i psychoterapię.

Ćwiczenia fizyczne to najbardziej transformująca rzecz jaką możesz zrobić dla swojego mózgu. Po już jednej serii ćwiczeń twoje neuroprzekaźniki zawyżają swój poziom dopaminy, serotoniny i adrenaliny. To poprawi Twój nastrój natychmiastowo. Ten pojedynczy trening zwiększy od razu jakość Twojego skupienia, co będzie trwało przynajmniej przez 2 godziny. Również Twój czas reakcji na bodźce się polepszy. Jeżeli natomiast zaczniesz ćwiczyć regularnie to te efekty będą długotrwałe. Ponieważ to zmienia Twojego mózgu anatomie, funkcje i fizjologie. Dzięki ćwiczeniom, część mózgu zwana Hipokamp, zaczyna produkować nowe komórki mózgowe co zwiększa jego objętość i udoskonala Twoją długotrwałą pamięć.

Natomiast, najbardziej transformującą rzeczą, jaką ćwiczenia mogą spowodować dla Twojego mózgu są to efekty ochronne. Można pomyśleć o mózgu jako mięsień. Im więcej ćwiczysz, tym większy Twój Hipokamp i kora przed-czołowa. A dlaczego to ważne, ponieważ te dwie części są odpowiedzialne za choroby neurodegeneracyjne : Alzheimer, Parkinson… A jak już wspomniałam wcześniej, mózg osoby chorującej na Alzheimera jest bardzo podobny do osoby chorującej na Schizofrenię.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here