Dieta dla biegacza

0
113

Podczas biegania zużywamy ogromną ilość energii i tracimy znaczne ilości wody, niezbędnej dla zachowania prawidłowych funkcji naszego organizmu. Dla zachowania kondycji i wytrzymałości przy intensywnych ćwiczeniach niezbędna jest zatem prawidłowa dieta, optymalnie dopasowana do prowadzonego stylu życia i zapotrzebowania na określone składniki. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób zajmujących się sportem zawodowo, gdzie sposób odżywiania powinien być rygorystyczny. W przypadkach, kiedy aktywność fizyczna należy do jednych z elementów naszej codzienności, dopuszcza się mniejszy rygor w odżywianiu, choć oczywiście najlepiej stosować się do ogólnych norm przyjętych w żywieniu dla osób aktywnych.

Osoby czynnie uprawiające sport powinny dostarczać energię dla organizmu pochodzącą przede wszystkim z węglowodanów. To właśnie z cukrów prostych i złożonych powinna pochodzić największa ilość dostarczanych kalorii, ponieważ uzyskiwana z nich energia jest szybciej transportowana do mięśni niż energia pochodząca z tłuszczy. Zaraz po treningu najlepiej spożywać węglowodany łatwo przyswajalne, o wysokim indeksie glikemicznym, natomiast te trudniej przyswajalne można spokojnie spożywać później. Do produktów z grupy węglowodanów zalicza się natomiast: ryż, makarony, ziemniaki, kukurydzę, rośliny strączkowe, owoce, warzywa, budynie, galaretki, kisiele, musli, płatki owsiane, chleb pełnoziarnisty.

Choć ogólnie zaleca się ograniczenie spożycia tłuszczy, to trzeba wiedzieć, że są one niezbędnym elementem naszej codziennej diety i ok. 25% dziennego zapotrzebowania na kalorie powinno pochodzić z tego właśnie źródła. Wśród tłuszczy wybierać należy te nienasycone, zwykle pochodzenia roślinnego, jak oleje roślinne czy oliwę z oliwek. Warto także jeść duże ilości ryb.

Dla biegaczy i innych sportowców bardzo istotnym elementem codziennej diety są także białka na których spoczywa odpowiedzialność za regenerację komórek. Duża zawartość tego składnika znajdziemy w mleku, nabiale, warzywach, produktach zbożowych oraz orzechach.

Wymienione wyżej składniki to fundamenty diety, która dodatkowo wzbogacona musi zostać o witaminy i minerały, jak również dostarczenie organizmowi co najmniej 2 litrów wody każdego dnia. Dopiero tak zbilansowana dieta będzie dopełnieniem zdrowego stylu odżywiania, który zapewnić może minimalizację nieprzyjemnych skutków wysiłku fizycznego, czyli nadmiernego zmęczenia, skurczy mięśni czy nadwyrężenia układu kostnego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here