Kreatyna – suplementacja i jej działanie na ciało

0
54
Kreatyna – suplementacja i jej działanie na ciało

Producenci suplementów sportowych coraz częściej oferują kolejne, bardziej nowoczesne wersje odżywek. Obok wszystkich już dobrze popularnych odżywek aminokwasowych, węglowodanowych oraz białkowych, w sklepach specjalistycznych coraz częściej można kupić suplementy produkowane w oparciu o kreatynę. Renoma kreatyny rozpoczęła się paręnaście lat temu. Od tej pory preparaty wytwarzane na jej podstawie osiągnęły szerokie grono zwolenników niemalże na całym świecie.

Kreatyna jest traktowana jako jedna z najbardziej skutecznych substancji w procesie budowania beztłuszczowej masy mięśniowej. Jej aplikowanie przyczynia się także do podnoszenia całkowitej wydolności organizmu.

Wyjątkowa moc kreatyny

Kreatyna jako związek chemiczny zaintrygował naukowców już na początku ubiegłego wieku. Wówczas podjęto badania nad tą substancją. W latach dwudziestych wykazano, iż kreatynaw bardzo dyżym stopniu wpływa na sprawność mięśni szkieletowych. Dodatkowo podkreślono zarówno, iż ten związek pełni pewną z najważniejszych ról w procesach metabolicznych powiązanych z działaniem mięśni człowieka.

Odżywki na bazie kreatyny zaczęto niemniej tworzyć kilkadziesiąt lat potem, to znaczy na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Dzisiaj wprawdzie suplementy opracowywane na podstawie kreatyny są uznawane za doskonałe i powszechne preparaty, które rekomenduje się zwłaszcza sportowcom trenującym sporty siłowe, wytrzymałościowe oraz szybkościowe. Po tę odżywkę mogą sięgać zarówno osoby uprawiające sport profesjonalnie, jak i amatorsko.

Systematyczne zażywanie kreatyny wpłynie przede wszystkim na zintensyfikowanie procesów anabolicznych, prowadząc tym samym do wzrostu masy oraz siły. Sportowcy stosujący suplementy z kreatyną mogą dodatkowo liczyć na poprawę całościowej wydolności organizmu, co podczas wykonywania intensywnych ćwiczeń fizycznych jest w szczególności ważne.

Najbardziej popularne formy kreatyny

Względnie najbardziej powszechną formą kreatyny są odżywki dostępne jako monohydraty kreatyny. Takie suplementy to nic innego, jak zestawienie cząsteczek kreatyny z cząsteczkami wody. Odżywki dostępne w takiej postaci cieszą się wystarczająco dużą popularnością pośród sportowców.

Stosowanie monohydratu kreatyny nie tylko wspiera budowanie beztłuszczowej masy mięśniowej, ale przyczynia się także do zwiększania siły oraz wytrzymałości siłowej. Co więcej, odżywki dostępne w tej postaci sprzyjają dodatkowo regeneracji mięśni, która zachodzi po treningu. Monohydraty kreatyny najczęściej występują w postaci proszków, tabletek oraz kapsułek. Można je zażywać zarówno z suplementami węglowodanowymi, jak i z odżywkami białkowymi.

Jeszcze jedną popularną formą odżywek z omawianym składnikiem są jabłczany kreatyny. Jabłczany stanowią związeki cząsteczki kreatyny z cząsteczkami kwasu jabłkowego. Taka forma kreatyny odznacza się głównie nieco lepszą rozpuszczalnością w płynach od monohydratu kreatyny, a zarazem większą chemiczną stabilnością. Jabłczany kreatyny biorą udział chociażby w przemianach energetycznych, które następują w organizmie człowieka.

Jabłczany kreatyny dają trochę mniej spektakularne rezultaty związane ze wzrostem beztłuszczowej masy ciała. Pod tym względem stanowczo lepsze rezultaty można uzyskać stosując monohydraty kreatyny. Jabłczany kreatyny z powodzeniem jednak mogą być wykorzystywane w przypadku wspomagania zdolności wysiłkowych. Suplementy obejmujące w swoim składzie jabłczany efektywnie będą przyczyniać się do wzmacniania siły oraz wytrzymałości.

W jaki sposób korzystać z kreatyny?

Wielu sportowców nie za bardzo wie, w jaki sposób najlepiej używać kreatynę. Badania demonstrują wyraźnie, że najlepszą porą na zażywanie odżywek obejmujących w swoim składzie jakiekolwiek odmiany kreatyny (czy to monohydraty bądź jabłczany) jest okres po treningu. Naturalnie wtedy można skutecznie zwiększyć absorpcję kreatyny, co pozwoli na podtrzymanie jej wysokiego poziomu w mięśniach. Odżywki z kreatyną można zestawiać również z suplementami węglowodanowymi oraz białkowymi, co przyczyni się do uzyskania jeszcze lepszych rezultatów.

Niektórzy sądzą, iż najlepsze wyniki można osiągnąć zażywając kreatynę w tak zwanych cyklach. Takie przyjmowanie suplementu bazuje na jego zażywaniu przez czas kilku tygodni, po czym trzeba odstawić odżywkę na czas przykładowo jednego miesiąca. Nie ma niemniej żadnych dowodów na to, iż okresowe przyjmowanie kreatyny zaręcza osiągnięcie optymalnych efektów. Zdecydowanie najprostszą drogą do osiągnięcia satysfakcjonujących rezultatów w postaci przyrostu beztłuszczowej masy ciała jest połączenie kreatyny z intensywnym treningiem.

Wykorzystywanie kreatyny zaleca się przede wszystkim osobom trenującym sporty siłowe. Po takie preparaty mogą sięgać choćby kulturyści, którzy chcą regularnie powiększać przyrost beztłuszczowej masy ciała. Zanim jednak zdecydujemy się na zakupienie jakiejkolwiek odżywki obejmującej w swoim składzie kreatynę, trzeba dokładnie zapoznać się z informacjami dotyczącymi jej aplikowania, które na ogół zamieszczane są na etykietach. W ten sposób będziemy mogli osiągnąć maksymalne rezultaty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here